«حسام محمودی» بازیگر عرصه سینما و تلویزیون است که با فارغ تحصیلی در مقطع حقوق قضایی و دریافت مدرک فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس با بازی در مجموعه " گاهی به پشت سر نگاه کن"در سال ۹۳ وارد قاب تلویزیون شد، او که هم اکنون در نقش دامون در مجموعه " کلبهای در مه" به ایفای نقش پرداخته توانسته با بازی در آثاری، چون خسته نباشید، شب بیرون، سپید به وقت مروارید، مرگ ماهی، سد معبر، آستیگمات، اگزما و مجموعه هایی، چون لحظه گرگ و میش، سرگذشت، دلدار و باخانمان به شهرت بین مخاطبان دست یابد؛ محمودی معتقد است با وجود تولید آثار در سبکهای مختلف از سوی تلویزیون این پلتفرمها هستند که هم اکنون توانسته اند جایگاه خوبی بین جامعه باز کنند.
« حسام محمودی » به خبرنگار دیباچه گفت: احوالات تئاتر سال هاست که خوب نیست و کرونا و شرایط امروز جامعه نیز بر این افسردگی افزوده و فعالان این عرصه گمان میکردند شاید چیزی به نام تئاتر و سالنهای خصوصی بتوانند به افسردگی تئاتر کمک کند و آن را از این انزوا بیرون بیاورد، اما باز با افزایش تعداد سالنها این اتفاق به وقوع نپیوست چراکه برخی از نمایشها به لحاظ کیفی از سطح پایینی برخوردار هستند و، چون ذائقه مخاطب سطحی پذیر شده بنابراین سطح کیفی تئاتر نیز به تبع آن به سمت وسویِ به صحنه بردن آثار سطحی گرایانه گرایش یافته است.

او ادامه داد: اگر انتظار از باز شدن تئاترها و سالنهای نمایش فقط در اجرای قصهای روی صحنه خلاصه شود که این مورد دیر یا زود با تزریق واکسن به هر حال به وقوع خواهد پیوست، اما آنچه که تئاتر را ارزشمند میکند این است که نباید به تئاتر فقط به جنبه سرگرمی نگریست چراکه این عرصه از هنر علاوه بر ایجاد سرگرمی نوعی فکر اندیشه و یا حتی فرهنگ را به مخاطب منتقل میکند که متاسفانه این موضوع هنوز جای کار دارد و برای رسیدن به آنها سالها اندیشه و تلاش نیاز است.
محمودی تاکید کرد: تا تکلیف این شرایط کرونایی مشخص نشود و تزریق واکسن به طور کامل انجام نگیرد نباید برای تماشای فیلم و یا نمایش به سالنها رفت چرا که معتقدم سالنها از حداقل امکانات بهداشتی نیز برخوردار نیستند پس نمیتوان از مخاطب انتظار داشت ریسک کنند و برای تماشای فیلم و یا نمایش به سالنها بیاید.
همچنین طبعا من اینگونه فکر نمیکنم که فقط کرونا باعث کمرنگ شدن استقبال از تئاتر شده بلکه این مقوله زمانی کمرنگ و مهجور شد که تبدیل به کالای لوکس شد و همچنین مردم برای پرداخت بلیطها متحمل هزینههای زیادی میشدند، اما در قبال این هزینهها آنچه که دریافت میکردند با لایههای عمیق فکرشان کاملا در تضاد بود بنابراین اعتقاد دارم تئاتر مدتی رونق گرفت و جذب مخاطب زیادی داشت و تنها در کیفیت آثار خلاصه نمیشد چراکه مشکل و معضلی چشم و هم چشمی در این استقبال به چشم میخورد.
او افزود: پخش تله تئاتر از تلویزیون مقوله ای بود که بیشتر به صورت دورهای و طبق سلیقه مدیران به آن توجه میشد بنابراین پخش کمرنگ و یا متوقف شده تاتر تلویزیونی را میتوان در نگاه های سلیقه متولیان این امر در رسانه ملی خلاصه کرد همچنین تله تاتر و اجرای آنلاین نمایش ها هیچگاه نمیتواند جایگزین نمایشهای صحنهای در سالن ها شود پس گرایش مخاطبان به سالنهای نمایش تئاتر و یا سینماها در گرو مشخص شدن تکلیف این شرایط بحرانی و تزریق واکسن کرونا خلاصه میشود.
این بازیگر درباره آشتی مخاطب با سینما افزود:استقبال وترغیب مخاطب برای بازگشت به سینما را نمی توان تنها در ژانر اثار تولیدی ویا نگاه سازندگان اثر نمایشی خلاصه کرد چرا که پیش از اینها ،آنچه که اهمیت دارد وحرف اول را میزند موضوع تزریق واکسن کروناست چون دراین صورت است که مخاطب احساس امنیت بیشتری پیدا می کندوبه دنبال آن به سمت وسوی سالن های سینما ترغیب میشود.
محمودی پیرامون روی اوری اهالی هنر به سمت شبکه های نمایش خانگی گفت:به دلیل اینکه شبکه های نمایش خانگی این روزها به میزان حیرت انگیزی سطح پرداختی ها را بالا برده اند به گونهای که با تلویزیون قابل قیاس نیست بنابراین بدیهی است که گرایش به این شبکهها افزایش یابد و علاوه بر اینها بالا رفتن سطح کیفی آثار این شبکه های و VOD ها نیز در مقایسه با سایر رسانهها از دیگر علل افزایش روی آوری به پلتفرم ها شده است.
بازیگر کاراکتر دامون در مجموعه کلبه ای درمه خاطرنشان کرد:کاراکتر دامون از شخصیتهای اصلی کلبه ای در مه است که به واسطه جریانات انقلاب مجبور به فرار ازشهر به روستا میشودکه طی این موضوع با شخصیت تایه ومی جان تعامل برقرار می کند ومجبور میشوددرمعدنی که از سوی سام قریبیان مدیریت می گردد مشغول کار شود امیدوارم در ایفای این نقش موفق عمل کرده باشم وتوانسته باشم آن را درنظر مخاطب باور پذیر کنم.
گفت و گو از: دینا محمدی